Saturday 13 December 2014

Apa itu Prostate?


Rajah di atas menunjukkan lokasi kelenjar prostate. Berdasarkan rajah tersebut, prostate berada di dalam tubuh lelaki iaitu di pangkal zakar. Prostate ini mempunyai saluran (urat) masuk daripada buah zakar (testis) dan saluran keluar ke dalam urat zakar.

Semasa zakar terangsang, air mani akan bergerak dari buah zakar dan berkumpul sedikit demi sedikit di dalam kelenjar prostate. Sebab itulah apabila anda melancap, air mani tidak terus keluar dari mulut zakar. Pada ketika ini, air mani bergerak dari buah zakar anda dan berkumpul di dalam kelenjar prostate. (Rujuk rajah di bawah)


Rajah 2(a) menunjukkan keadaan prostate semasa normal. Rajah 2(b) pula menunjukkan keadaan prostate yang sudah membengkak kerana air mani sudah mula memenuhinya.

Dapatlah disimpulkan di sini bahawa, fungsi prostate adalah tempat simpanan dan pengumpulan air mani sebelum dilepaskan ke dalam zakar untuk dipancut keluar semasa klimaks.



2 comments:

  1. Slingo Videos for Video Poker - YouTube - VIVALDOC
    Slingo video poker is one of the classic youtube to mp3 convertor poker games played online for real money. The game is based around five fixed, 3-way

    ReplyDelete
  2. Your article has proven useful to me. It̢۪s very informative and you are obviously very knowledgeable in this area. You have opened my eyes to varying views on this topic with interesting and solid content.

    ReplyDelete